Vertrek Lombok, nu op Nusa Penida

21 augustus 2023 - Nusa Lembongan, Indonesië

Hoi allemaal,

Zaterdag zijn we vertrokken vanaf Lombok. We hebben het prachtig gehad, maar nu ook wel zin om weer verder te gaan en een nieuwe omgeving te verkennen. We zouden om half 11 opgehaald worden maar de taxi was al eerder. Na een uur en een kwartier rijden waren er al en waren dus ruim op tijd in de haven van Senggigi en moesten daar nog 2 uren wachten voordat de boot kwam. Daardoor had Mylan wel even tijd om te handelen met de verkopers daar. De man waar hij een armbandje van kocht raakten we mee aan de praat. Hij kon ook wel wat Nederlands. Zo kwam het ter sprake dat we 4 jaar geleden ook op Lombok waren geweest in Sandik. En hoe toevallig, daar kwam hij vandaan. Ik vertelde dat we daar bij in een villa zaten dat gerund werd door een familie. Wij waren destijds hun eerste gasten en hadden nog wel eens contact, nu ben ik het nummer kwijt. Toen ik de namen zei van deze mensen wist hij welke ik bedoelde. Hij begon over Hamza, de beveiliger daar. Die kenden we inderdaad wel, daar rookte Demian ‘s avonds altijd een sigaret mee. Dat bleek zijn zwager te zijn. Hij zou de groeten van ons doen daar. We hebben ook nog een mooi houten schaaltje van hem gekocht, een leuk aandenken.

Nou toen kwam de boottocht….wel even wat anders dan de boot naar Ameland oid, de zee was wat wild, dus dan weet je het wel! We konden niet meer bij elkaar zitten omdat de boot al bij andere eilanden was geweest en er hier niet veel mensen uitstapten. Jimke zat met Mylan en ik met Jayden. Jayden voelde zich al vrij snel niet lekker, maar heeft zijn ogen dicht gedaan en is tot mijn verbazing in slaap gevallen. Hij heeft tot de tussenstop op Bali geslapen. Na een half uurtje dacht ik ook al…. we mogen er van mij wel zijn, voelde me ook al niet zo happy meer. Maar helaas duurde het ander half uur tot we een tussenstop hadden. Mylan en Jimke zijn halverwege naar het dek vertrokken en toen we in Pandangbai op Bali stopten, waar veel mensen eraf gingen hebben we met z’n allen op het dek gezeten. Even in de frisse lucht en harde wind! Daar knapten we wel van op. Gelukkig was het nog maar een half uurtje stuiteren over het water naar Nusa Penida. We hadden trouwens geluk met de koffer, want die hadden ze op Bali aan wal gezet. Gelukkig hadden Jimke en Mylan dat gezien en zijn er maar even heen gelopen. Anders zaten we hier nu hoogstwaarschijnlijk zonder de koffer. Na een wilde tocht eindelijk voeten aan wal op Nusa Penida, waar onze taxi, een leuk golfkarretje al klaar stond om ons naar de bungalows te brengen. Net of zitten we in Jurrasic Park. Toen we aankwamen was het inmiddels eind middag en hebben we niet veel meer gedaan. Het is een mooi parkje met mooie tuin, we zitten middenin de jungle, met alle geluiden erbij. We hebben een huisje met een rieten dak, dus je hoort alles. Gelukkig wel oordopjes in, want de hanen kraaien hier ‘s nachts om 3 uur ook gewoon en de gekko’s slapen ook niet in de nacht. Voor de volgende dag weer scooters geregeld, dan kunnen we weer weg komen. Scooters heb je hier wel nodig. Het is hier erg heuvelachtig en de wegen zijn smal. ‘S avonds hier vlakbij gegeten in een warung.

Gister na het ontbijt stonden de scootertjes klaar, heel wat anders dan dat we op Lombok hadden. Daar hadden we grote scooters, hier hele kleine, maar prima, als we de heuvels maar op komen en dat lukt gewoon. Sommige weg zijn hier geen wegen maar zandweggetjes met stenen. Gewoon doorscheuren is het motto. Die scooters zijn wel wat gewend! We zijn naar Manta Bay point gereden, daar zwemmen manta’s van meters groot. Als de zee rustig is kun je ermee zwemmen. Jimke wil dat misschien nog doen, maar de zee was gister ook niet echt kalm en dan kan het niet. In de middag even lekker relaxen bij het zwembad en daarna moesten we even naar de haven waar de pinautomaten staan. Nou naar 3 geweest, maar allemaal leeg! Gelukkig had ik op Lombok extra gepind, maar niet genoeg voor een week. Bij de derde pinautomaat gaf hij ook aan…. Please contact your bank. Ik dacht o neeeee hé, weer geblokkeerd waarschijnlijk omdat we steeds proberen te pinnen, dat vind de bank dan verdacht en blokkeert de kaart. Dat feestje hebben we vorige keer gehad, dus nu voor de zekerheid 2 creditkaarten mee. Eerst maar weer terug om te checken of hij geblokkeerd is. Er staat van niet…. Vandaag maar hopen dat er ergens wat geld te krijgen is.

Na het ontbijt gaan we op de scooters het noorden van het eiland bekijken. Het eiland is 20 kilometer lang en 12 km breed. Niet heel groot, maar omdat sommige wegen niet goed zijn ben je wel even onderweg om alles te bekijken. Voor iedereen een fijne week toegewenst!

De foto’s en video’s zijn weer te bekijken bij de kopjes bovenin. Die zetten we er straks op als de WiFi het doet tenminste. Als er bereik is is die wel goed, maar er zijn ook momenten dat we helemaal geen WiFi hebben.

Liefs van ons allemaal xxx

1. Zwanette:
    22 augustus 2023
    Hoi familie, wat een verhaal en wat alweer wat meegemaakt.. hoe toevallig dat jullie die man troffen, dan is de wereld weer klein.
    Dus enthousiast boottocht gehad, niet te vergelijken met de boot naar Ameland...
    Ik ben vanmorgen met de boot naar Ameland gegaan, en was heel relaxed ha ha.
    Hopen dat het pinnen nu goed gaat, wat een gedoe was dat de vorige keer, wel slim om 2 kaarten me te nemen..
    Leuk haantjes midden in de nacht, hoera voor de oordopjes. .
    Veel plezier, liefs z.
  2. Zwanette:
    22 augustus 2023
    Ik ben vanmorgen met de boot naar Ameland gegaan, en was heel relaxed ha ha.
    Leuk haantjes midden in de nacht, hoera voor de oordopjes. .
    Veel plezier, liefs z.
  3. Alie van der wagen:
    22 augustus 2023
    Nou weer heel wat meegemaakt dus . Hopeloos gaat alles nu goed😇
    En mylan van harte gefeliciteerd met je verjaardag 🥳 alweer 15 jaar 🥳een hele mooie dag hoor. Liefs van heit en mem 🥰( pake en beppe )