Onze dagen op Bali

30 augustus 2023 - Sambirenteng, Indonesië

Hoi allemaal,

Vanaf Bali weer even een verhaaltje van ons. Het bevalt hier heel goed! De dagen vliegen echt voorbij…. ze gaan veel te snel. Gister en eergisteren hebben we watervallen bezocht. Eergisteren de Yeh Mampeh waterval, die is hier in de buurt. Om bij de waterval te komen moesten we ongeveer 20 minuten lopen, dat viel mee. Even heerlijk afkoelen in het water daar. We vonden het leuk en hadden er nog eentje gevonden, 40 minuten verderop, en besloten daar ook heen te rijden. Een mooi tochtje door de groene bergen en jungles van Bali. Het scooter rijden is hier heerlijk, niet zo druk als Zuid Bali, waar je echt van je sokken word gereden. Na 40 minuten waren we er. Toen kwamen we erachter dat het een hele wandeling er naar toe was. Je was in totaal minimaal 3 uren onderweg. We keken elkaar aan en hadden daar allemaal niet zo’n zin meer in, ook aangezien het al na de middag was, besloten niet te doen. We zouden daarna ook weer terug moeten over de slingerweggetjes en ‘s avonds is het hier best snel donker. Op de terugweg hebben we een lekkere pannenkoek gehaald uit een tentje wat bij de supermarkt staat.

‘S avonds weer op naar onze inmiddels vaste eetplek. Warung La Pasih. Een paar km verderop. Daar zijn we nu 3 avonden geweest, het eten is daar zo lekker! Denk het lekkerste tot nu toe. We hebben zelfs allemaal vis geprobeerd. En geen lekkerbekjes, maar gebakken barracuda, we vonden het allemaal heerlijk! Ze bakken in zelfgemaakte kokosnoot olie waar we ook een flesje van mee naar huis nemen. De eigenaren zijn lieve mensen waar we leuke gesprekken mee hebben. Gister na het eten hebben we nog een hele tijd met ze aan tafel gezeten.
Ze geven goede tips over de omgeving. We hadden verteld dat we naar een waterval waren geweest, ze zei toen als jullie van watervallen houden moeten jullie echt naar Aling Aling gaan. Dat hebben we gister gedaan, we waren gelijk weer een dag onder de pannen. Ongeveer ander half uur rijden, eerst langs een mooie kustweg die naar de stad Singaraja gaat. In de stad was het wel even druk en goed opletten, maar eenmaal de afslag richting de watervallen en je zit ineens weer in prachtig groen Bali met mooie rijst terrassen.
Eenmaal aangekomen word er uitgelegd dat we in totaal naar 4 watervallen gaan met een gids. Onze gids is een leuke gezellige jongen, we gaan op pad, eerst langs een pad door rijstvelden en dan trappen naar beneden naar de waterval Aling Aling, die is het verste weg en alleen te bekijken. Hier is het niet mogelijk om te zwemmen. De Aling Aling is prachtig. Met een hoogte van 30 meter is dit ook de hoogste van de 4 watervallen. Dan lopen we terug naar de Kroya waterval, hier is ook een platform van 5 meter waar je van af kunt springen, de heren hebben dit gedaan en zijn naar de overkant gezwommen, naar de trap die leidt naar de Kroya waterval….. dit is een waterval waar je vanaf kunt glijden. Een natuurlijke glijbaan van 12 meter hoog en best stijl. De heren krijgen een reddingsvest aan en glijden er allemaal zo van af! Doodeng vind ik het, knap dat ze dat durfden! ( zie filmpje! Ik hoop dat de foto’s er straks ook op staan, duurt eeuwen dat downloaden ) Ze zijn er meerdere malen vanaf gegaan, zo leuk vonden ze het! Door naar de volgende, de Kembar waterval. Hier is een platform van 10 meter…. Jimke springt er zo vanaf! De jongens vinden het toch wel hoog en we gaan door naar de volgende….de Pucuk waterval. Dit is voor de echte thrillseekers, want je moet een sprong van maar liefst 15 meter maken. En als je erbij staat is dit echt hoog! Jimke springt natuurlijk weer zo er van af en had een I believe I can fly momentje! Toen weer terug naar de 10 meter sprong, de jongens hadden met de gids een dealtje gemaakt. Als ze zouden springen, zou hij ook springen. Nou dat vonden ze wel een leuk idee, na wat twijfel zijn ze toch in het diepe gesprongen. Knap van ze!!

Vandaag gaan we na het ontbijt naar de warung La Pasih waar we een kookworkshop gaan volgen en echte traditionele Balinese gerechtjes gaan maken, en daarna opeten. Wat we precies allemaal maken, geen idee….. maar zal vast lekker zijn. Daarna gaan we waarschijnlijk  op de scooter naar Amed, een toeristisch dorpje aan de oostkust van Bali. Zoals jullie kunnen lezen vermaken ons hier nog prima! Fijne dag allemaal.

Ik zie nu net dat de video het wel doet, de foto’s waren zwart…. Hopelijk krijg ik dat nog goed. Word aan gewerkt.

Liefs van ons xxx

1. Alie van der wagen:
    30 augustus 2023
    Nou weer heel wat beleefd zo te lezen en ook gedaan.
    Knap hoor dat ze zijn gesprongen. Mooie foto van de waterval. Ben benieuwd wat jullie gaan bereiden en hopelijk ook heerlijk 🤤
    Nog een paar mooie dagen en de groetjes van hier 💋mem en heit (pake en beppe)
  2. Zwanette:
    31 augustus 2023
    Stoer hoor, springen van zo, n hoogte....
  3. Ciska Kazimier:
    2 september 2023
    Wow, mooie verhalen en prachtige foto's.