Relaxen op Lombok

17 augustus 2023 - Kuta Lombok, Indonesië

Hoi allemaal,

Hier weer een bericht van ons van het prachtige Lombok. We zijn de afgelopen dagen veel op de scooter erop uit geweest en onze ogen uitgekeken hoe mooi dit deel van Lombok is. En hoe vriendelijk alle mensen hier zijn!
Filmpje komt er later vandaag op…. De WiFi is hier namelijk niet echt super dus downloaden duurt eeuwen….en om alle foto’s te bekijken moeten jullie op het kopje foto’s klikken. Bij laatste foto’s komt niet alles te staan zag ik…..

Zondag zijn we hier aangekomen en even rustig aan gedaan, de omgeving en strand even lopend ontdekt. Verder is het parkje en de huisjes waar we in zitten echt prachtig! En elke ochtend krijgen we een heerlijk ontbijt hier.

Maandag werden de scooters gebracht en zijn we naar Mawi beach gereden, hier iets verderop. Dit was een hele tocht over een onverhard pad, maar het strand was erg mooi. Hier komen veel surfers, omdat er soms hoge golven zijn. Dit water is dus niet geschikt om te zwemmen. Wel prachtige beelden gemaakt met de drone. In de avond lekker gegeten bij Warung Corner waar ze heerlijke ayam curry en bami hebben.

Dinsdag hebben we een hele rit gemaakt van een paar uren. De eigenaar hier heeft ons tips gegeven en de route gestuurd met allerlei stops erin. Dat was echt de moeite waard en zie je ook nog wat waar je anders voorbij rijdt. Zo was er ook een stop bij de mangroves. Leuk om even te zien en te zien hoe die groeien in het water. Onderweg voelde het soms net of we de Tour de France reden want we hadden veel publiek onderweg! Als we door kleine dorpjes reden werden we snel opgemerkt en riepen alle kinderen; Hello toerist! En maar zwaaien! Net of waren we de koning en koningin! Prachtig al die blije kindjes!

‘S avonds zijn we naar een restaurant hier tegenover geweest, waar ze ook wat meer westerse gerechten en een biertje of drankje hebben, dat hebben ze in de warungs niet. Hier op Lombok is het erg islamitisch, en officiël drinken moslims geen alcohol. De rekening daarentegen was ook 3 keer zo duur en het eten eigenlijk minder, maar voor de afwisseling wel even leuk. Het zat er gezellig en de jongens konden een spel doen; zak gooien.

Gister zijn we naar het kustdorp Kuta geweest. Dat is een half uurtje vanaf hier, waar het toeristischer is dan waar wij zitten, daar heeft Mylan even lopen onderhandelen over een T-shirt en uiteindelijk zijn zin gekregen. Een lekkere verse juice en ijskoffie gedronken, en wat springrolls besteld. We dachten we krijgen van die kleine springrolls, maar deze keer waren het grote loempia’s. De buik weer vol en in de middag even relaxen bij het huisje en zwembad.
Gisteravond een andere warung geprobeerd. Was even heel wat anders, en volgens ons niet echt bedoeld voor toeristen, maar een soort afhaal voor de lokale bevolking. Er zat niemand en ze spraken geen Engels, eerst zouden we weer vertrekken maar vonden we ook sneu. Toch wat besteld, cola, 2 x gado gado en 2 x de saté ayam. Het was lekker. Bij het afrekenen moesten we 78000 idr betalen, omgerekend 4,65. Toen we de mevrouw 100.000 idr gaven ( 6 euro ) was ze zo dankbaar! De jongens kregen een reep mee, en wij kregen nog een zakje bananenchips. Dat is hier echt zo mooi, de mensen zijn nog echt dankbaar en willen je echt geen geld aftroggelen. Ze zijn echt gemeend vriendelijk.
Later hier nog naar een naastgelegen café/restaurant geweest waar WK voetbal te zien was, en ook Engelsen en Australiërs zaten te kijken. We zouden eerst alleen wat drinken maar we hadden toch ook nog wel zin in wat. De jongens aan de cheeseburgers, Jimke aan de bami en ik aan de rendang, mijn favoriete gerecht. Eindelijk stond het ergens op de kaart! Hier op Lombok is het niet veel te krijgen, er is ons verteld dat het meer voor speciale gelegenheden is. Het was echt heerlijk!

Vandaag is het hier onafhankelijkheidsdag. Een grote feestdag hier in Indonesië. Op deze datum zijn ze in 1945 onafhankelijk geworden van Nederland. Het word groots gevierd met parades, sportevenementen, en lekker eten. Misschien dat we straks nog richting Kuta gaan om te kijken of we er wat van mee kunnen krijgen. Eerst blijven we hier want Mylan ligt ziek op bed, waarschijnlijk van de warung van gister denkt hij. We hopen dat het meevalt en dat wij bespaard blijven. De ORS zakjes en paracetamol van thuis meegenomen, hopelijk helpt het!
Word vervolgd!

Veel liefs xxx